CahayaQasehMu...

"Hidup ini adalah sebuah PERJUANGAN..perjuangan memerlukan pengorbanan.. tiada hidayah tanpa DAKWAH, tiada dakwah tanpa perjuangan..dan tiada perjuangan tanpa pengorbanan"

Saturday, November 19, 2011

Berta’aruf Di Dunia Maya





“Ukhti, ana tertarik untuk berta’aruf sama anti.” Itulah kalimat yang sering digunakan oleh banyak lelaki.
Banyaknya jaringan sosial di dunia maya seperti facebook, yahoo messenger, dan lain – lain, menjadikan lelaki dan wanita  mudah berinteraksi tanpa batas.  Begitu lembut dan halusnya jebakan dunia maya, tanpa disedari mudah menggelincirkan diri manusia ke jurang kebinasaan. Dalam  Kes ta’aruf ini,  lelaki  dengan sewenang – wenangnya mentafsirkan erti  ta’aruf.

Melihat seorang perempuan yang dinilai bagus kualiti agamanya, Lelaki tersebut langsung berani mengungkapkan kata ‘ta’aruf’, tanpa perantara.  Jangan memaknakan perkataan “ta’aruf” secara sempit, pelajarilah dahulu serangkaian tata cara ta’aruf atau kaedah-kaedah yang dibenarkan oleh Islam. Jika memakai kata ta’aruf untuk bebas berinteraksi dengan lawan jenis, Oleh itu apa bezanya yang telah orang yang mendapat hidayah dengan yang masih jahiliyah? Islam telah memberi konsep yang jelas dalam tatacara ta’aruf.

“Assalamualaikum ukhti,” Sapa sang lelaki
“‘Wa’alaikumsalam akhi,” Balas si perempuan
“Subhanallah ukhti, ana kagum dengan keperibadian anti, seperti Sumayyah, seperti Khaulah binti azwar, bla.. bla.. bla.. bla…” puji lelaki tersebut.

Apakah berakhir sampai di sini sahaja? Oh no…. Rupanya yang ditemui ini juga perempuan gedik, maka berlanjutlah perbualan tersebut, si lelaki bertanya apakah si wanita tersebut  sudah mempunyai calon. lantas si perempuan tadi menjawab.  “Alangkah beruntungnya wanita yang mendapatkan lelaki seperti anta kelak.” Si lelaki itu juga tidak mahu kalah, memuji kembali perempuan tersebut. “Subhanallah, sangat beruntung lelaki yang mendapat bidadari dunia seperti anti.”

Banyaknya jaringan sosial di dunia maya menjadikan lelaki dan wanita  mudah berinteraksi tanpa batas. Lelaki dengan takruf membabi buta, perempuan pula terpedaya….  Oh  mengerikan, lebai – lebai  di dunia maya, syaitan tak mahu mensia-nsiakan kesempatan ini. Lalu tertancaplah rasa, bermekaran di dada dua sejoli tersebut, yang belum ada ikatan pernikahan.  Dengan bangganya lelaki tersebut menaburkan janji-janji manis, akan mengajak wanita tersebut hidup di planet marikh, mengunjungi benua-benua di dunia. Hingga hanyut kedua – duanya dalam janji-janji lebai. Subhanallah, bukan begitu ta’aruf yang Rasulullah ajarkan.

Wahai lelaki, Jangan Permainkan Ta’aruf!  Muslimah  itu mutiara, tidak sembarang orang boleh menyentuhnya, tidak sembarang orang boleh memandangnya. Jika mempunyai keinginan untuk menikahinya, carilah cara yang baik yang dibenarkan Islam. Carilah  informasi tentang akhwat melalui pihak ketiga yang boleh dipercayai. Jika maksud ta’aruf kamu untuk melengkapkan  separuh agama mu, silakan. Tetapi prosesnya jangan terkeluar dari jalan Islam.

Sedarilah, orang-orang yang kamu kenal di dunia maya tidak semua memberikan informasi yang sebenarnya. Waspadalah..
Berhiaslah dengan akhlak Islam, jangan tergedik – gedik kepada lelaki atau perempuan  yang bukan mahram.. Biarkan apa yang ada di dirimu menjadi simpanan manis buat suamimu atau isteri kelak. Ta’aruf yang sebenar haruslah berdasarkan cara Islam, bukan dengan cara berkasih – kasih sebelum  akad nikah.



Sumber: akuislam.com

No comments:

Post a Comment