CahayaQasehMu...

"Hidup ini adalah sebuah PERJUANGAN..perjuangan memerlukan pengorbanan.. tiada hidayah tanpa DAKWAH, tiada dakwah tanpa perjuangan..dan tiada perjuangan tanpa pengorbanan"

Friday, October 29, 2010

Balik Ke Pangkal Jalan..

balik kampongg...hoho balik kampongg..

Malam ni 29/10/2010 paling ditunggu2..balik rumah la ape lagi..ntah dapat study ke tak kat rumah..buku kan main bawak balik..huhu..harap2 dapat la stdy kat rumah memandangkan aku punya carrymark semua rendah2...so kena struggle la utk final..sob3..Number Theory+Ordinary Differential Equation+Theory of Statistics and Probability+Tax..Semua "senang2" plak tu..addooiii..

ni jadual exam aku..

aku balik ke upsi semula 20/11/2010..
5 hari sebelum exam..sempat la nak ngapal mane2 yg patot..
ok..nanti ade mase aku update blog ni..sekarang nak pegi berkemas mana2 yang patot..BUKU TU PENTING NAK BAWAK BALIK..hoho~~macam la study sangat..ok salam...



Sangat2 Merindui ini...



Rindu itu adalah anugerah dari Allah..insan yang berhati nurani..punyai rasa rindu..pastu korang sambung sendiri yerr..tak pun dengar ni..Rindu pada zaman matrik..rindu pada Perlis..rindu segala galanya....bawah ni gambar2 masa aku hidup kat matrik dulu...




Kolej Matrikulasi Perlis



Pintu gerbang KMP..


ni la rumate2 aku..(fara,asma',sue)


Pada suatu petang..


Kafe Izhaton..ade ke tak lagi sekarang..


Depan dewan KMP..


Tepi bas pun jadi..


Depan blok kami..


Masa pas balik makan2..


puak2 B2..



hihi..





Tugu B2..


ni classmate ngan Pn Fariza..cg math kami..


agak kesengalan di sini..


ni ngan puan...errr..puan...aduh lupa la..



ni la classmate aku..A6T5....

Sekian untuk bab mengimbau kenangan lama...sob3...

K.A.M.I.

Disebabkan aku tersangat bosan+bengang+bangang...maka lahirlah cerita ini...alkisahnya tersebutlah kisah dimana sebuah kisah yang akan dikisahkan oleh seorang pengkisah yang tak kisah..ade aku kesah...hohoho~~
Sekian ..merapu lagi..gambar2 kat bawah ni mase kami berempat (aku,ina,linda,anis) pegi meronggeng kat Genting Highland Kalumpang jer..hikhikhik...









sandwich-ina punyer keje
agar2-linda punyer keje
bihun-aku punya keje

tetibe rase laparrr tgh2 pagi ni...


cantik ikan2 ni..


nasib baik jambatan ni tak goyang mane...hoho...



Sekian..untuk bahagian merapu lagi...

Aku Masih.....

Jam 4.19 pagi..masih berjaga..aku dah letih dgn mysis..apsal aku tak dapat login..bila login jadi camni..



aku dah la nak balik malam esok..nak la settle kan benda ni dulu..kalau dah kat rumah..susah la..tak de internet..tolong la..tolong la..tolong la..kang lame2 ade yang makan laptop kang..tak berkemas satu hape pon lagi..duk layan ke mysis..AKU NAK DAFTAR SUBJEK JERRRRRR...TU PON SUSAH KERR..LAMBAT2 ADD KENA DENDA..PASTU SALAHKAN KITA PASAL LAMBAT ADD!!DENDA PLAK NAK DUIT JER KEJENYERR,,..INGAT AKU COP DUIT!!HUH..

Ubat Stress Anda...Gelak Kuat2 k...

Naik Helikopter:

pegawai JHEOA bersama beberapa org asli telah menaiki helikopter Nuri utk pergi ke suatu kwsn pedalaman di hutan di daerah Pekan..dalam perjalanan pegawai itu bersungut.."emm..panasnya dalam helikopter ni..jauh lagi ke?"..kemudian org asli mencelah.."mmg panas la tuan dlm ni..kipas ada..besar plak tu..tapi sayang ada di luar.."...pegawai tu bertambah panas....


Peminat Mawi:

Satu hari seorang pengawal membuat rondaan disetiap bilik orang sakit mental, dalam rondaannya dia terdengar nyanyian yang merdu walupun tak bunyi macam suara Mawi tapi suaranya memang hebat dengan suaranya yang tersendiri mengalunkan lagu Intifada.

Kata pengawal itu dalam hatinya,"tak sangka ada juga orang yang sakit mental ni boleh menyanyi dengan hebat. Ingatkan radio atau kaset yang dipasang oleh pengawal yang lain." sambil melihat dari luar pesakit tu menyanyi sambil telentang di atas katilnya. Pengawal terus melalui bilik itu dan berjalan terus untuk meronda kebilik2 pesakit yang lain.

Setelah selesai pengawal berpatah balik. Apabila sampai ke bilik pesakit mental yang menyanyi tadi ia masih menyanyi tetapi kali ini lagu aduh saliha pulak. Dia menyanyikannya memang hebat, bagus sekali tone suaranya , cuma dia sakit mental aje kalau tak boleh buat album....tapi kali ini dia menyanyikan lagu aduh saliha tu dalam keadaan meniarap, lagu intifada yang mula2 tadi terlentang? pengawal tu hairan dan bertanya pada pesakit mental tu...

"kenapa kamu menyanyi meniarap? tadi terlentang?"

Jawab pesakit mentaltu.....

"Tadi SIDE A...ini SIDE B lah pulak...."

Pengawal tupun beredar dari situ dan berkata dalam hatinya.."betul jugak"

heeeeheeee...."


Terlupa Makan

Pada satu malam isteri Udin mengejutkan udin yang sedang nyenyak tidur.

Isteri: Bang, bangun bang...bangun la cepat
Udin: hish apa nie kejutkan orang tgh2 malam nie...
Isteri: Abang lupa makan ubatla...cepatla bangun..kan doktor dah pesan kena makan sebelum masuk tidur.
Udin: Ubat apa ?
Isteri: Ubat tidur.
Udin: @#%^#^????



Rasa Nak Muntah

Di dalam sebuah bas duduk seorang pemuda dan seorang nenek. Si nenek memicit-micit kepalanya.

"Kenapa nie nek. Pening ya," tanya pemuda tersebut.

"Ya nak, rasanya kepala pening, perut mual, rasa macam nak muntah," jawab nenek.

"Oh, ya nak, bolehkah nenek melihat muka kamu sebentar."

Pemuda itu terkejut tapi kemudian tersenyum,"Boleh nek, tapi kenapa?"

Si nenek menjawab,”Biar muntahnya lebih cepat.”



Si Penjual Roti

Seorg penjual roti dilanggar lari sebuah motor mat rempit.Akibatnya,die tercampak dari motor dan rotinya masuk ke dalam longkang.
Sementara itu,rotinya bertaburan jatuh atas jalan..Sambil menyapu darah yang mengalir dr kepalanya,die terus merintih kesakitan.
Tak lama kemudian,datanglah pihak polis menghampirinya dan bertanya..
Ada apa encik...??Ada apa..???
Dengan suara perlahan dan merintih kesakitan..penjual roti tu berkata...

"Adaaaaaa rotiiiiiiiii kejuuuuuuuuuu...adaaaaaaa rotiiiiiiiiii coklaaaatttttttttt..."



Wad

Ader sorg makcik Kelantan nih,die mai HKL..nk cari sedara die yg kemalangan.Sampai HKL,die tanya la sorg nurse kat situ..dalam loghat Kelantan.

Makcik : nk tupe tanyo,mana wad kecemase..??

Nurse tu selamber jer jawab..

Nurse : Makcik,wad kencing masam takder,..wad kencing manis ader lah..



Amir sering datang lambat ke sekolah lalu cikgu noriha bertanya kepadanye

Cikgu:kenapa kamu sering lambat ke sekolah?
Amir:ikut singboarb depan sekolah cikgu(dengan selamba amir menjawab)
Cikgu:huh?(dengan kehairanan)
Amir:cikgu tak nampak ke 'AWAS SEKOLAH DI HADAPAN PELAHAN-LAHAN'



Semoga terhibur~~


Solat Dalam Air..

Gambar di bawah menunjukkan pekerja di sebuah syarikat minyak di Arab Saudi. Setiap hari, mereka perlu bekerja di dalam air di tengah laut selama 4-5 jam sehari. Sekiranya pada waktu tersebut masuknya waktu solat, maka mereka akan terus menunaikan solat di dalam air dengan berpakaian selam. Kalau nak keluar ke permukaan dulu, tukar2 baju apa semua mungkin tak sempat, jadi diteruskan sahaja solat di dalam air.

Tak salah!
Sebab hanya solat membezakan antara Islam dan bukan islam...

Tiada sebab untuk kita meninggalkan solat...
Jagalah hubungan anda dengan Allah...





Hakikat Hidup Tak akan Sama dengan Kebetulan yang Tak di sangka..

"Wahai hati yang sedang merindui,apabila kita mencintai seseorang sebenarnya kita telah pun merelakan hati untuk dilukai, apabila kita telah menyayangi seseorang sesungguhnya kita telah pun membenarkan diri untuk dibenci. Apabila kita terlalu  merindui seseorang kita telah pun bersedia untuk dilupakan meskipun amat terseksa tapi itulah hakikat hidup, pengajaran yang perlu dirasai bila kasih tak berbalas. Ada masanya kita tidak perlu lagi menoleh ke belakang andainya sejarah silam hanya melukakan hati namun ada ketikanya kita perlu mengingati biar pun terasa pedih kerana ada seseorang yang bermakna menghiasi pengalaman hidup yang pernah kita lalui..
Ada masanya kita terpaksa lepaskan peluang yang lalu di depan mata, ada waktunya kita terpaksa lepaskan sesuatu yang tak mungkin kita miliki, kerana selalunya hakikat hidup tak akan sama dengan kebetulan yang kadang kala tak disangka..
Kadang kala apa yang kita ingin kan tak akan sama dengan apa yang kita harapkan, adakalanya apa yang kita harapkan, tak akan sama dengan apa yang kita impikan kerana impian hanyalah ilusi, harapan hanyalah kemahuan yang cuba kita gapai, sedangkan segalanya belum tentu untuk dijadikan realiti..
Kasih sayang bukan hanya sekadar ucapan, bukan sekadar memiliki tapi ia adalah sesuatu yang memberi kita nilai untuk terus hidup, memberi kita kekuatan dan makna sesebuah perhubungan..




Layakkah aku??



Wahai pemilik cintaku
Aku ingin mencintai-Mu
Aku ingin menjadi kekasih-Mu
Aku rindu untuk bertemu dengan-Mu
Aku dambakan redha-Mu

Namun.. siapalah aku?
Apakah aku mampu?
Apakah aku layak?
Sesungguhnya aku malu
Aku malu kerana sering meminta
Aku malu kerana sering memohon
Aku malu kerana sering merayu
Sedangkan aku sering melupakan-Mu
Aku sering lalai dan leka melaksanakan perintah-Mu
Aku sering lupa dan alpa melakukan suruhan-Mu
Maka..layakkah aku mendapat cinta-Mu?
Wahai kekasih Allah
Aku rindu untuk berjumpa denganmu
Aku rindu untuk menatap wajahmu
Aku rindu untuk mendengar suaramu
Walaupun aku tidak pernah melihat wajahmu

Aku tahu..
Kami tahu..

Kau sangat mencintai kami.. umatmu
Kau menyayangi kami
Kau merindui kami
Tetapi..layakkah kami menerima cintamu?
Layakkah kami menerima kasih dan rindumu?
Sedangkan kami sering melupakanmu
Kami sering mengabaikan sunnahmu
Kami sering lupa untuk menyebut namamu
Dan kau pula tidak pernah melupakan kami
Sehinggalah ke saat-saat kewafatanmu
Maka..layakkah kami menerima cintamu?
Wahai bakal pendamping hidupku
Aku ingin mencintamu kerana Allah
Aku ingin menyayangimu kerana Allah
Dan aku ingin merinduimu juga kerana Allah
Aku ingin kau seorang pemuda yang soleh
Kerana aku mengharapkan bimbingan dan tunjuk ajarmu
Aku ingin kau seorang yang merindui syahid di jalan-Nya
Kerana aku ingin menjadi bidadarimu di syurga
Aku tidak memerlukan rupa dan hartamu
Cukuplah hanya agama dan akhlakmu yang indah
Dan aku ingin kau mencintaiku kerana kau mencintai-Nya

Aku ingin menjadi pendampingmu berjuang di jalan Allah
Aku ingin menjadi tulang rusuk kiri yang teguh buatmu
Aku ingin menjadi srikandi yang sentiasa berada di sisimu
Namun..adakah aku layak mendapat cinta insan sepertimu?
Sedangkan aku tidak punya apa-apa
Aku hanyalah gadis biasa
Yang sarat dengan khilaf dan dosa
Mahukah kau mencintaiku?

Tips Bangun Subuh...


Ramai di kalangan kita yang mengalami kesukaran untuk bangun awal pagi dan mendirikan solat Subuh di awal waktu.
Masalah ini terjadi atas beberapa sebab; antaranya ia telah menjadi tabiat, tidur lewat dan perasaan malas.
Berikut adalah beberapa panduan atau tips yang boleh dicuba oleh kita bagi mengatasi masalah ini :
1. Tidur awal; sekitar 10 atau 11 malam supaya tidur anda mencukupi.
2. Ambil wuduk sebelum tidur.
3. Tanam azam di dalam diri untuk bangun awal.
4. Baca surah Al-Mulk, tiga Qul dan doa sebelum tidur.
5. Pasangkan niat; 'Aku nak bangun pukul sekian kerana Allah.'
6. Maafkan semua orang sebelum tidur.
7. Elakkan makan makanan berat sebelum tidur.
8. Elak diri dari melakukan maksiat sebelum tidur.
9. Gunakan jam loceng atau alarm di telefon bimbit untuk membantu anda. Pastikan ia berkualiti.
10. Minta tolong orang lain seperti ibu atau rakan untuk mengejutkan anda. Mungkin minta mereka simbahkan air atau urut ibu jari anda sekiranya masih sukar untuk bangun!
Kalau no 1-9 tak menjadi...try no 10...memang menjadi la...



Istighfarlah...Mohon Keampunan Dari-Nya...







APABILA fikiran terganggu atau jiwa tidak tenteram, maka jangan lupa menyebut astaghfirullah'azim.

Begitu juga jika ditimpa penyakit, kehidupan berasa sempit, khuatir menjadi lemah dan inginkan kekuatan dan apabila melakukan kesalahan, maka segeralah beristighfar.
Sesungguhnya beristighfar itu adalah kunci rahmat Allah. Tujuan dan fadilatnya amat besar. Hakikat dan ganjarannya tidak terkira.

Mengapa kita beristighfar?
Kita adalah hamba-Nya yang tidak sunyi daripada kesilapan. Kita berusaha sedaya upaya untuk mengerjakan kebaikan tetapi tersilap juga. Yang demikian, kita beristighfar sebagai cara mengiktiraf diri, sebagai makhluk yang dijadikan-Nya dan hidup semata-mata untuk menyembah-Nya. Kita beristighfar semoga sentiasa beroleh niat baik-Nya. Jika kita telah mengerjakan kebaikan, maka kita akan diberi pahala. Tetapi apabila kita melakukan kesalahan, kita hendaklah segera memohon keampunan-Nya.

Ini adalah satu pengiktirafan bahawa sesungguhnya sifat sempurna itu adalah milik Allah semata-mata. Kita beristighfar kepada Allah kerana Dialah Yang Maha Besar dan Berkuasa atas segala-galanya. Malah, kita sentiasa berhajat kepada-Nya.

Bilakah masanya kita beristighfar?
Kita harus beristighfar pada setiap hari, setiap langkah setelah kita melangkah, setiap pandangan setelah kita memandang, malah setiap saat. Kita diseru beristighfar kerana padanya terdapat penghuraian bagi semua masalah yang kita hadapi. Allah berfirman yang maksudnya: Maka Aku katakan kepada mereka: Mohonlah ampun kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia Maha Pengampun; nescaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat dan membanyakkan harta dan anak-anakmu dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) untukmu sungai-sungai.-Surah Nuh: 10-12

Beristighfar juga memberikan kekuatan kepada sesuatu umat: Dan (Dia berkata): Hai kaumku, mohonlah ampun kepada Tuhanmu lalu bertaubatlah kepada-Nya, nescaya Dia menurunkan hujan yang sangat deras atasmu dan Dia akan menambahkan kekuatan kepada kekuatanmu dan janganlah kamu berpaling dengan berbuat dosa.-Surah Hud: 52

Kesimpulannya ialah beristighfar merupakan huraian bagi pelbagai masalah manusia daripada ekonomi membawa kepada kesihatan. Rasulullah saw telah menggesa umatnya agar terus beristighfar. Baginda menegaskan bahawa beristighfar adalah satu cara untuk keluar daripada kesempitan, bebas dari segala keraguan dan pembuka jalan untuk mendapatkan rezeki.

Sabda baginda dalam sebuah hadis yang bermaksud: "Sesiapa yang membiasakan beristighfar, maka Allah akan tunjukkan baginya satu jalan keluar dan pada setiap keraguan itu pula satu jalan untuk menenteramkan jiwa dan Dia mencurahkan rezeki dengan tidak terkira." Rasulullah saw telah mengajar kita betapa perlunya seseorang itu beristighfar, merayu serta memohon taubat daripada Allah sebagaimana sabdanya yang bermaksud: "Sesungguhnya aku beristighfar kepada Allah 100 kali dalam sehari."

Ibnu Umar ra juga telah berkata bahawa "kami pernah mengira Rasulullah saw beristighfar sebanyak 100 kali dalam satu majlis yang maksudnya: "Ya Tuhanku, ampunilah daku. Sesungguhnya Engkaulah Penerima Taubat dan Amat Penyayang."

Sesungguhnya jika kita beristighfar 100 kali dalam sehari pun masih belum mencukupi.
Kita harus memohon ampun daripada-Nya setakat yang terdaya dengan memuji dan bersyukur atas ni'mat yang tidak terputus kepada Hamba-Nya. Justeru itu, beristighfar adalah satu jaminan bagi seorang Muslim itu untuk masuk ke syurga kerana Allah akan mengampuni dosa hamba-Nya yang memohon taubat. Rasulullah saw telah memberitahu kita bahawa sesungguhnya seorang hamba itu apabila telah melakukan maksiat dan kemudian bertaubat kepada-Nya, nescaya Allah tidak akan menulis segala kesalahannya itu dalam sijil golongan orang-orang yang berdosa. Maka gugurlah segala hukumannya itu. Perlu diingatkan bahawa janganlah seseorang itu berputus asa daripada
rahmatAllah, walau apa jua pun dosa dan kesalahan yang dilakukannya.

Sesungguhnya rahmat Allah itu luas. Allah berfirman dalam Quran yang bermaksud: Katakanlah: Hai hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (Surah Az-Zumar: 53).



Ya Allah...ampunkan dosaku..sesungguhnya aku amat mengharap keampunan dari-Mu...

Kebengangan...Berperang dgn MySIS..

Bengang..aku tengah bengang..nak add subjek tak dapat..sistem macam kura2...rosak mood aku nak balik....huh...nak settle menatang ni dulu sebelum balik...dah kalo camni rupenye...bila dapat add ni...sem sebelum2 ni tak de la masalah mcm ni...dugaan2....sabar sabar sabar...

Semua Orang Bercerita Tentang Cinta.......

Kepada yang masih SINGLE...
Cinta ibarat kupu-kupu.
Makin kau kejar, makin ia menghindar.
Tapi, bila kaubiarkan ia terbang, ia akanmenghampirimu di saat kau tak menduga.
Cinta mampu membahagiakanmutapi sering pula ia menyakiti,
Tapi cinta itu hanya istimewa apabila
kau berikan cinta kepada seseorang yang layak menerima.

Kepada yang ragu-ragu dengan PERNIKAHAN.. .
Cinta bukannya mencari seseorang yang"SEMPURNA",
tetapi menemukan seseorangyang mampu menjadikan dirimu sempurna.

Kepada PLAYBOY / PLAYGIRL...
Jangan katakan "AKU CINTA PADAMU!"bila kau tidak benar-benar peduli.
Jangan bicarakan soal perasaanbila itu tidak benar-benar ada.
Jangan kau sentuh hidup seseorang bila kau hanya berniat main-main dengannya.
Jangan menatap ke dalam mata seseorangbila apa yang kau lakukan hanya pembohongan.
Hal paling kejam yg dilakukan ialahmembuat seseorang jatuh cinta,
sedangkan kau tdk berniat langsung"UNTUK MENERIMANYA" saat ia terjatuh.

Kepada yang PATAH HATI...
Sakit... luka… hancur.. patah hati...
bertahan selama kau menginginkannya
dan akan menghiris luka sedalam kau membiarkannya.
Persoalannya, bukan bagaimana mengatasi rasa sakit itu,
tetapi adalah apa yang boleh diambil dan di hayatisebagai pengajaran dan hikmahnya.

Kepada yang BELUM PERNAH JATUH CINTA...
Bagaimana kalau jatuh cinta?Mahu jatuh, jatuhlah!
Tetapi, jangan sampai terjerumus.
Biar selamba tapi stabil.
Berkongsilah tetapi jangan tak adil.
Cubalah untuk memahami tetapi bukan bermaknatidak boleh meminta apa2.
Bersedialah untuk terluka dan menderita,
tetapi jangan simpan semua rasa sakitjika itu yang benar2 dialami.

Kepada yang ingin MENGUASAI...
Hatimu patah melihat orang yang kau cintaiberbahagia dgn org lain,
tetapi akan lebih sakit lagi apabila mengetahui
bahawa orang yang kau cintai ternyata
tidak bahagia dengan mu.

Kepada yang takut MENGAKUI...
Cinta menyakitkan bila andaputuskan hubungan dengan seseorang.
Tetapi, lebih sakit lagi bila seseorangmemutuskan hubungan dengan mu.
Tetapi, cinta paling menyakitkan apabila
Orang yang kau cintai langsung tidak mengetahui perasaanmu terhadapnya.


Kepada yang masih bertahan MENCINTAI SESEORANG YANG TELAH PERGI...
Hal menyedihkan dalam hidup ialah
bila kau bertemu seseorang lalu jatuh cinta.
Kemudian akhirnya menyedari bahawa
dia bukanlah jodohmu dan kau telah mensia-siakan masa bertahun-tahun
untuk seseorang yang tidak layak.
Kalau sekarang dia sudah tidak layak,
10 tahun dari sekarang pun dia tetap tak akan layak.
Biarkan dia pergi dan lupakan..